درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 25
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 295
بازدید کل : 9320
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

سبک زندگی دینی




ﻓﺼﻞ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ :

ﺩﺭ ﺁﺩﺍﺏ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻧﻌﻞ ﻭ ﻣﻮﺯﻩ ﻭ ﮐﻔﺶ

ﺑﺴﻨﺪﻫﺎﯼ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪﺑﺎﻗﺮ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ ‏( ﻉ ‏)

ﻣﻨﻘﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﻧﻌﻞ ﺑﭙﻮﺷﯽ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﮑﻦ ﻭ ﺩﺭ

ﻭﻗﺖ ﮐﻨﺪﻥ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﭙﺎﯼ ﭼﭗ ﮐﻦ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﺮﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﮑﺘﺎﯼ ﮐﻔﺶ ﺑﺮﺍﻩ

ﺭﻭﺩ ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮏ ﭘﺎ ﺩﺭ ﮐﻔﺶ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺳﺖ

ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ ﺷﻮﺩ .

ﺩﺭ ﻓﻘﻪ ﺍﻟﺮﺿﺎ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﻣﻮﺯﻩ ﺑﺎ ﮐﻔﺶ ﺑﭙﻮﺵ

ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺭﺍﺳﺖ ﮐﻦ ﻭ ﺑﮕﻮ : ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﺤﻤﺪﺍﻟﻠﻪ ﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ

ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﻃﯽ ﻗﺪﻣﯽ ﻓﯽ ﺍﻟﺪﻧﯿﺎ ﻭ ﺍﻻﺧﺮﻩ ﻭ ﺛﺒﺘﻬﺎ

ﻋﻠﯽ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ ﻻ ﺗﺬﮐﺮ ﻟﻬﻤﺎ ﯾﻮﻡ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﺍﻻﻗﺪﺍﻡ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﻗﻦ ﻣﻦ ﺟﻤﯿﻊ

ﺍﻻﻓﺎﺕ ﻭ ﺍﻋﺎﻫﺎﺕ ﻭ ﻣﻦ ﺍﻻﺯﯼ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﯽ ﺑﮑﻨﯽ ﺑﮕﻮ : ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻓﺮﺝ

ﻋﻨﯽ ﮐﻞ ﻏﻢ ﻭ ﻫﻢ ﻭﻻ ﺗﻨﺰﻉ ﻋﻨﯽ ﺣﻠﻪ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ

ﺩﺭ ﻣﮑﺎﺭﻡ ﺍﺧﻼﻕ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﻧﺠﺎﺕ ﻧﻘﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻣﻮﺯﻩ ﻭ ﻧﻌﻞ ﺭﺍ

ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﭙﻮﺵ ﻭ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺑﮑﻦ 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 4:3 ::  نويسنده : موسوی

ﻓﺼﻞ ﯾﺎﺯﺩﻫﻢ :

ﺩﺭ ﺭﻧﮓ ﻧﻌﻠﯿﻦ ﻭ ﻣﻮﺯﻩ ﻭ ﮐﻔﺶ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺁﻧﻬﺎ

ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻧﮕﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﻌﻞ ﻭ ﮐﻔﺶ ﺭﻧﮓ ﺯﺭﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ ﻭ

ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻧﮕﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺯﻩ ﻭ ﭼﮑﻤﻪ ﺳﯿﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺳﺮﺥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ

ﺣﻀﺮ ﮐﺮﺍﻫﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻌﻞ ﺳﻨﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﻭ ﻋﻘﺒﺶ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ

ﻭ ﻣﯿﺎﻧﺶ ﺗﻬﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﺵ ﺑﺮﺯﻣﯿﻦ ﻧﭽﺴﺒﺪ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﮑﺮﻭﻩ

ﺍﺳﺖ ﻭ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﮐﻪ ﮐﻔﺶ ﻧﯿﺰ ﺁﻥ ﺣﮑﻢ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﮐﻔﺶ ﺳﺮﭘﺎﯾﯽ ﻣﮑﺮﻭﻩ

ﺑﺎﺷﺪ 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 4:2 ::  نويسنده : موسوی

ﻓﺼﻞ ﻧﻬﻢ :

ﺩﺭ ﺁﺩﺍﺏ ﺟﺎﻣﻪ ﻧﻮ ﺑﺮﯾﺪﻥ ﻭ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ

ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦ ﻣﺤﻀﺮ ﻣﻨﻘﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﻧﻮ

ﺑﭙﻮﺷﯿﺪ ﺩﺳﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﻭ ﺑﮕﻮﯾﺪ : ﺍﻟﺤﻤﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺬﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺎ

ﺍﻭﺍﺭﯼ ﺑﻪ ﻋﻮﺭﺗﯽ ﻭ ﺍﺗﺤﻤﻞ ﺑﻪ ﻓﯽ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻭ ﺍﺗﺰﯾﻦ ﺑﻪ ﺑﯿﻨﻬﻢ

ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﯽ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﻣﻨﻘﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﮐﻪ ﺁﺑﯽ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﻧﻮﯼ ﺑﮑﻨﺪ

ﺳﯽ ﻭ ﺩﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻧﺎ ﺍﻧﺰﻟﻨﺎﻓﯽ ﻟﯿﻠﻪ ﺍﻟﻘﺪﺭ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮ

ﺟﺎﻣﻪ ﻧﻮ ﺑﭙﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﺧﯽ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ

ﺗﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎﻣﻪ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﺎﺷﺪ 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 4:1 ::  نويسنده : موسوی

ﻓﺼﻞ ﻫﺸﺘﻢ :

ﺩﺭ ﺑﯿﺎﻥ ﺁﺩﺍﺏ ﺯﯾﺮ ﺟﺎﻣﻪ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ

ﺩﺭ ﻓﻘﻪ ﺭﺿﻮﯼ ﻣﺬﮐﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﯾﺮ ﺟﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﭙﻮﺵ ﻭ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ

ﻣﭙﻮﺵ ﮐﻪ ﻣﻮﺭﺙ ﻫﻼﮎ ﻭ ﺯﺭﺩﺍﺏ ﻭ ﻏﻢ ﻭ ﺍﻟﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ

ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺭﺍﺑﺨﻮﺍﻥ ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﺳﺘﺮ ﻋﻮﺭﺗﯽ ﻭ ﻟﻤﺎ ﺗﻬﺘﮑﻨﯽ

ﻓﯽ ﻋﺮﺻﺎﺕ ﺍﻟﻘﯿﺎﻣﻪ ﻭﺍﻋﻒ ﻓﺮﺟﯽ ﻭﻻ ﺗﺨﻠﻊ ﻋﻨﯽ ﺯﯾﻨﻪ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ

ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺭﻭﺑﻪ ﻗﺒﻠﻪ ﻭ ﺭﻭﺑﻪ ﺁﺩﻡ ﻣﭙﻮﺵ



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 4:0 ::  نويسنده : موسوی

ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ :

ﺩﺭ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺯﻧﺎﻥ ﯾﺎ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ .

ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ

ﻟﭽﮏ ﻭ ﻣﻘﻨﻌﻪ ﻭ ﻧﯿﻤﺘﻨﻪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ

ﻟﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﻼﻩ ﻭ ﻗﺒﺎ ﻭ ﻋﻤﺎﻣﻪ ﻭ ﻫﯿﭻ

ﯾﮏ ﺭﺍ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ

ﺯﻧﺎﺭﻭ ﻭ ﮐﻼﻩ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﻧﮕﯽ 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 3:58 ::  نويسنده : موسوی

ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ :

ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺁﺩﺍﺏ ﺟﺎﻣﻪ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ

ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺍﺯ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻭ ﺁﺳﺘﯿﻦ ﺟﺎﻣﻪ ﺩﺭﺍﺯ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ

ﺗﮑﺒﺮ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺧﺎﮎ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﻣﮑﺮﻭﻩ ﻭ ﻣﺬﻣﻮﻡ ﺍﺳﺖ .

ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺩﻕ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻏﻮﺯﮎ ﭘﺎ ﺑﮕﺬﺭﺩ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ

ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺳﺖ .

ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ ﮐﺎﻇﻢ ‏( ﻉ ‏) ﻣﻨﻘﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮﺵ

ﻓﺮﻣﻮﺩ ﮐﻪ : ﻭﺛﯿﺎﺑﮏ ﻣﻈﻬﺮ ﮐﻪ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻟﻔﻈﯽ ﺍﺵ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ

ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺲ ﭘﺎﮎ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ

ﭘﺎﮎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻟﯿﮑﻦ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﻟﻬﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﻦ ﮐﻪ ﺁﻟﻮﺩﻩ

ﻧﺸﻮﺩ 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 3:57 ::  نويسنده : موسوی

ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎﺭﻡ :

ﺩﺭ ﺑﯿﺎﻥ ﺭﻧﮕﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻪ ﺳﻨﺖ ﯾﺎ ﻣﮑﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻧﮕﻬﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻪ ﺳﻔﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﺭﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺒﺰ

ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺮﺥ ﻧﯿﻤﺮﻧﮓ ﻭ ﮐﺒﻮﺩ ﻭ ﻋﺪﺳﯽ ، ﻣﮑﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ : ﺳﺮﺥ

ﺗﯿﺮﻩ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﺟﺎﻣﻪ ﺳﯿﺎﻩ ﮐﺮﺍﻫﺖ ﺷﺪﯾﺪ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ

ﻫﻤﻪ ﺣﺎﻝ ﻣﮕﺮ ﺩﺭﻋﻤﺎﻣﻪ ﻭ ﻋﺒﺎ ﻭ ﻣﻮﺯﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻋﻤﺎﻣﻪ ﻭ ﻋﺒﺎ ﻫﻢ ﺳﯿﺎﻩ

ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 3:53 ::  نويسنده : موسوی

ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ :

ﺩﺭ ﺑﯿﺎﻥ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﯾﯿﮑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ

ﺑﺪﺍﻧﮑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺣﺮﯾﺮ ﻣﺤﺾ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﻃﻼ ﺑﺎﻑ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ

ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻭﺍﺣﻮﻁ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺮﻗﭽﯿﻦ ﻭ ﮐﯿﺴﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ

ﻋﻮﺭﺕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﺘﻮﺍﻥ ﭘﻮﺷﯿﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺣﺮﯾﺮ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺍﺣﻮﻁ ﺁﻥ

ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺟﺎﻣﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺠﺎﻑ ، ﺣﺮﯾﺮ ﻧﺒﺎﺷﺪ . ﺑﻬﺘﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ

ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺑﺮﯾﺸﻢ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﭘﺸﻢ ﯾﺎ ﮐﺘﺎﻥ ﯾﺎ ﺭﯾﺴﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ

ﺍﻭﻟﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺑﺮﯾﺸﻢ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﭘﺸﻢ ﯾﺎ ﮐﺘﺎﻥ

ﯾﺎ ﺭﯾﺴﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻭﻟﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻘﺪﺭ ﺩﻩ ﯾﮏ ﯾﺎ ﺯﯾﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ

ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺗﺎﺭ ﯾﺎ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﭘﻮﺩ ﻏﯿﺮ ﺣﺮﯾﺮ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ

ﮐﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﻣﺮﺩﻩ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ ﭘﺸﻢ ﻭ ﻣﻮ ﻭ

ﺷﺎﺥ ﻭ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﮔﻮﺷﺘﺸﺎﻥ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ

ﻧﺒﺎﺷﺪ .

ﺑﺴﻨﺪ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻣﻨﻘﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ‏(ﺹ ‏) ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ

‏( ﻉ ‏) ﻓﺮﻣﻮﺩ ﮐﻪ : ﯾﺎ ﻋﻠﯽ ﺍﻧﮕﺸﺘﺮ ﻃﻼ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻣﮑﻦ ﮐﻪ ﺯﯾﻨﺖ ﺗﺴﺖ ﺩﺭ

ﺑﻬﺸﺖ ، ﺟﺎﻣﻪ ﺣﺮﯾﺮ ﻣﭙﻮﺵ ﮐﻪ ﺁﻥ ﭘﻮﺷﺶ ﺗﺴﺖ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ .

ﻓﺼﻞ ﺳﻮﻡ :

ﺩﺭ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﭘﻨﺒﻪ ﻭ ﮐﺘﺎﻥ ﻭ ﭘﺸﻢ

ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺟﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﻨﺒﻪ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ

ﮐﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﭘﺸﻤﯿﻨﻪ ﺭﺍ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ

ﺩﺍﺩﻥ ﮐﺮﺍﻣﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﯾﺎ ﺩﻓﻊ ﺳﺮﻣﺎ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﺑﺪ

ﻧﯿﺴﺖ 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 3:52 ::  نويسنده : موسوی

ﺑﺎﺏ ﺍﻭﻝ :

ﺩﺭ ﺑﯿﺎﻥ ﺁﺩﺍﺏ ﺟﺎﻣﻪ ﻭﮐﻔﺶ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ

ﻓﺼﻞ ﺍﻭﻝ :

ﺩﺭ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﺗﺠﻤﻞ ﻭ ﺯﯾﻨﺖ ﮐﺮﺩﻥ

ﺑﺪﺍﻧﮑﻪ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻣﻌﺘﺒﺮﻩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﻨﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ

ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﻭ ﻓﺎﺧﺮ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﺣﻼﻝ ﺑﻬﻢ ﺭﺳﺪ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ

ﺑﺎﺷﺪ ﺳﻨﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﺸﻨﻮﺩﯼ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺣﻼﻝ

ﺑﻬﻢ ﻧﺮﺳﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﯿﺴﺮ ﺷﻮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ . ﻭﺗﺤﺼﯿﻞ ﺯﯾﺎﺩ

ﺗﯿﻬﺎﯼ ﻟﺒﺎﺱ ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻊ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﻟﻬﯽ ﻧﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺭﻭﺯﯼ ﺭﺍ ﺑﺮ

ﺍﻭ ﻓﺮﺍﺥ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﻭ ﺑﭙﻮﺷﺪ ﻭ ﺻﺮﻑ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺑﻪ

ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﺑﺪﻫﺪ .

ﻭﺍﮔﺮ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻨﮓ ﺷﻮﺩ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﺷﺒﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ

ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﮑﻨﺪ .

ﺑﺴﻨﺪ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻣﻨﻘﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﯽ ﺍﻟﺮﺿﺎ ‏( ﻉ ‏) ﺩﺭ

ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺣﺼﯿﺮ ﻣﯽ ﺷﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﭘﻼﺱ ﻭ ﺩﺭ

ﺧﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﻨﺪﻩ ﻣﯽ ﭘﻮﺷﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ

ﻣﺮﺩﻡ ﺯﯾﻨﺖ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ .

ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ ‏( ﻉ ‏) ﻣﻨﻘﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺍﺩﺭ

ﻣﻮﻣﻦ ﺧﻮﺩ ﺯﯾﻨﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﺯﯾﻨﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ

ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺷﻤﺎﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﯿﮑﻮ ﺗﺮﯾﻦ ﻫﯿﺌﺘﯽ ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 3:50 ::  نويسنده : موسوی

ﺧﻼﺻﻪ ﮐﺘﺎﺏ : ﺣﻠﯿﻪ ﺍﻟﻤﺘﻘﯿﻦ

ﻣﻮﻟﻒ : ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺗﻘﯽ ﻣﺠﻠﺴﯽ

ﺗﻠﺨﯿﺺ : ﻋﻠﯽ ﺍﮐﺒﺮ ﺍﺣﻤﺪﯼ - ﻣﺤﻤﺪﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﻓﺮ

 



جمعه 28 آذر 1393برچسب:, :: 3:47 ::  نويسنده : موسوی

صفحه قبل 1 صفحه بعد